Förlossningsberättelse - tvillingarna

Torsdag 28 februari vaknade vi tidigt, åt frukost och hämtade mamma som skulle vara hemma med Rion. Kvart i åtta åkte jag och T till Falun, det var kaosoväder ute och många olyckor den dagen så vi körde lugnt och kom 20 min sent men det gjorde inget! 
 
Kl 9.20 kom vi in till antenatalen och fick vänta i dagrummet, jag trodde vi skulle få vänta länge iom att det var ganska fullt men redan kl 10 fick vi ett rum på förlossningen efter att de tagit blodtryck mm. En läkare kom in och pratade om de ökade riskerna vid igångsättning - sugklocka & kejsarsnitt och just då fick jag lite smått ångest och ångrade att jag velat ha igångsättning.
 
Klockan elva känner de och jag är öppen 3-4 cm och de tar hål på hinnorna. Detta känns inte utan man känner man när det börjar rinna. Fick stå upp i ca 20 min med ctg och det rann hela tiden. Efter det behövde jag inte stå mer under hela förlossningen vilket kändes skönt.
 
Jag minns inga exakta tider så jag tar hjälp av min journal!
 
Kl 12 kommer en läkare in och undersöker med ultraljud då de inte kan registrera tvilling 2s hjärtljud med ctg, allt ser bra ut.
 
Värkstimulerande dropp sätts in kl 13.00 och jag börjar få lite småvärkar. Eller det känns som mensvärk i ländryggen.
 
13.20 5 cm öppen!
 
13.50 får jag lustgas efter att jag frågar - är det för tidigt med lustgas ? 😂 Bm svarar att det är jag som bestämmer det!
 
16.00 önskar jag eda och efter att bm kommer in i rummet hinner jag inte säga det utan hon frågar direkt - är det dags för eda nu?! JAA tack! Måste dock säga det att under hela förloppet med värkar kände jag aldrig att jag inte kunde hantera   värkarna utan det kändes bra och jag visste ju att det är positiva värkar - annat var det med Rion då jag fick panik inför varje värk och hade det så jobbigt! Äntligen fick jag en fantastisk förlossning!
 
16.37 Eda sätts - fantastisk narkosläkare som lyssnade på mig och väntade ut alla värkar som kom i princip hela tiden! Jag var noga med att berätta för alla bm och läkare om min förra upplevelse med huvudvärken så de kallade in en otroligt duktig narkosläkare! 
 
Smärtan i magen försvann och nu kände jag endast tryck nedåt mot ändtarmen men det kan inte edan ta bort! Förra gången försvann inte smärtan i magen utan jag blev istället bedövd där nere vilket var skönt under utrivningskedet med Rion för jag kände ingen smärta med honom när han skulle ut utan det var bara den hemska smärtan i magen! Denna gången kände jag inte smärtan av krystvärkarna utan Kände istället tjejerna när de skulle ut!
 
Efter detta sitter vi bara och väntar på att krystvärkarna kom igång, det var lite stressande då bm satt med oss i princip hela tiden! Hade gärna sett att hon gick ut ibland och att vi fått vara själv men icke, där satt vi i ca 2 h och bara väntade! Jag fick Vända mig på sidan flera ggr då det skulle hjälpa värkarna komma igång och när de väl började sa jag - nu börjar allt! Då säger bm - stackare, här har du haft värkar hela tiden i flera timmar och så säger du att det börjar först nu...! 
 
Krystvärkarna började 19.40 och Leandra föddes 19.47! Sju minuter alltså, det kallar jag snabbt, haha! Intensivt var det och gjorde oooont såklart men bra att det gick fort!
 
Sen kommer helt plötsligt läkare in och jag hör henne säg - nu vill vi ha en till vaginal förlossningb så ni får sätta fart! Lauras hjärtljud hade gått ner och återhämtade sig inte! En bm höll och tryckte på magen så hon inte skulle vända på sig och jag drog i hennes arm då T nu höll i Leandra! Haha! Jag fick inte hålla Leandra direkt utan det var T som fick henne. 
 
Krystvärkarna med Laura började 19.55 och Laura är född 19.55! Hon var ganska lätt att föda och gjorde inte alls ont som Leandra! Laura fick jag upp på bröstet efter en stund då hon var lite medtagen och behövde hjälp att andas. 
 
Äntligen var de här ❤️💗
 
Jag kunde gå på toa direkt vilket jag inte kunde med Rion! Efter 12 på natten fick vi förlossninnsbrickan och det var så gott! Under förlossningen drack jag nyponsoppa och glassmilkshake!!!
 
Vi fick stanna på förlossningen till 3 på natten då tjejerna hade låg kroppstemperatur och behövde få upp värmen! Vi stannade en natt på patienthotellet och nästa morgon hade vi läkarkontroll och sen åkte vi hem 11 på morgonen. Vi ville hem till Rion och amningen funkade även om det inte kommit igång så vi kände att vi inte orkade sitta där.
 
Min familj ❤️
Trackback
RSS 2.0